Voedingsadviezen en Leefstijladviezen

hokkaido-1753673_960_720Eten we nog wel zo gezond?

Voedingsadviezen

“Geen enkele ziekte, die door dieet kan worden genezen, dient met andere middelen te worden behandeld.”(Maimonides 1135 – 1204)

De basis van een gezond lichaam is gezond eten. Maar wat is gezond eten? Alles is tegenwoordig zo bewerkt dat voedingsmiddelen alleen nog maar “natuurlijk” lijken. Kleurstoffen, smaakversterkers, geurstoffen, conserveermiddelen, emulgatoren, en ga zo maar door, zijn zo in onze producten verwerkt dat ze niet opvallen. Het zijn deze onnatuurlijke toevoegingen waar stofwisseling steeds meer moeite krijgt.

En dan suiker: “suiker is de ziekmaker van deze tijd”. Overal is suiker in verwerkt, in alle kant- en klare producten, blikgroenten, sauzen en zelfs in vleeswaren, want suiker is het goedkoopste conserveermiddel. In frisdranken zitten extreme hoeveelheden. Ons lichaam is verslaafd aan suiker. Overmaat suiker, in combinatie met tekorten aan essentiële mineralen, wordt verantwoordelijk gehouden voor het ontstaan van ouderdomsdiabetes.

Moderne landbouwmethoden, met kunstmest en bestrijdingsmiddelen, hebben de grond verarmd. De producten zijn daardoor arm aan magnesium en andere sporenelementen. Dit wordt nog verergerd door industriële bewerking waarbij nog meervitaminen en mineralen verloren gaan. In de afgelopen eeuw is onze voeding kwalitatief achteruitgegaan. Tot ongeveer honderd jaar geleden bestond de voeding uit veel verse plantaardige voedingsmiddelen, zoals noten, zaden, granen, wortelen, groenten, fruit en peulvruchten, en ook wild, gevogelte en vis. Geraffineerde koolhydraten en suikers die wij nu in allerlei vormen nuttigen kwamen bij onze voorouders nauwelijks voor. Bij de oorspronkelijke voeding werden koolhydraten in de vorm van hele graankorrels gegeten en bevatten een rijkdom aan voedingsvezels, vitaminen, mineralen en spoorelementen. De oorspronkelijke voeding bevatte ook veel minder verzadigd vet en meer meervoudig onverzadigde vetzuren uit plantaardige oliën. Tegenwoordig eten we veel meer verzadigde en dierlijke vetten dan onverzadigde vetzuren. De evolutie van de moderne voeding is in nog geen honderd jaar, een fractie van de menselijke geschiedenis, zo snel gegaan, dat de mens zich niet goed heeft kunnen aanpassen. Omdat de mens in deze jachtige tijd zo intensief en in zo’n hoog tempo leeft en werkt heeft hij deze essentiële voedingsstoffen eigenlijk nog veel harder nodig dan vroeger. Zo kan het gemakkelijk voorkomen dat een pakket aan levensmiddelen wordt samengesteld dat producten bevat waaraan, voor de consument onzichtbaar, veel essentiële voedingsstoffen ontbreken. Geen wonder dat bij het ontstaan van vele ziekten voedingstekorten een rol spelen!

Goede voeding is belangrijk vanwege de invloed ervan opde gezondheid, lichamelijk en psychisch alsmede vanwege een rol in de preventie van ouderdomsziekten. Uit vele onderzoeken komt steeds weer naar voren dat het grootste gedeelte van ziekten en sterfgevallen in de hand wordt gewerkt door wat we eten. Veelgehoorde kreten zijn “Ik eet verstandig”, “ik eet gezond” en “ik ben nooit ziek”. Ook de mening van het voedingscentrum in Den Haag is dat als men goed en gevarieerd eet, men geen extra vitamines en mineralen nodig heeft. Echter analyse van de voeding laat zien dat onze voeding niet optimaal is.

Uit het onderzoek “Zo eet Nederland 1998” kwam naar voren dat we steeds minder groente en fruit eten. Van groente en fruit krijgen we ongeveer de helft van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid binnen. We eten ook steeds minder boter, minder vetten (totaal), dus ook minder van de goede vetten. Dit geeft bij veel bevolkingsgroepen vitamine A tekort.

De actie “let op Vet” van enkele jaren geleden heeft niet het beoogde resultaat opgeleverd. De mensen zijn over het algemeen wel minder vet gaan gebruiken, maar bij velen zijn van de goede vetten (de onverzadigde vetzuren) tekorten ontstaan. Het gebruik van “light”producten is ook niet aan te raden, want + 30% minder vet, wil zeggen: nog steeds 70% hoofdzakelijk verzadigd of dierlijk vet.

Light is dus niet “gezond” maar “minder ongezond”!

Cholesterol is een nuttige stof in ons lichaam, het wordt in grote hoeveelheden in onze lever gemaakt. Het gedeelte uit de voeding bedraagt ca 20-25%. Wanneer we d.m.v. dieet de toevoer beperken wordt onze eigen productie verhoogd. Wanneer we cholesterol verlagende medicijnen krijgen, wordt de kringloop van de cholesterolproductie onderbroken. Gevolg is ook dat de productie van Coenzym Q10 geblokkeerd wordt, wat o.a. gevolgen heeft voor de cellulaire energievoorziening.

Een groot deel van de bevolking lijdt aan darmklachten. Hetovergrote deel van ons afweersysteem zit in de darm. Zonder een goed functionerende darm is een goede gezondheid niet denkbaar. Voor een goede gezondheid is dus een goede spijsvertering belangrijk. Gezonde voeding draagt hieraan bij. Maar wat is nu echt gezonde voeding; voeding bestaat uit koolhydraten, eiwitten, vetten, vitamines, mineralen, sporenelementen, vezels en water.

Gezonde voeding bestaat uit zoveel mogelijk onbewerkt basisvoedsel. Veel groente (rauwkost) en fruit. Matig met dierlijk eiwit en vet. Voldoende onverzadigde vetzuren in de vorm van olijfolie, lijnzaadolie, rijstolie e.a. Vezelrijke producten. Matig met suikers, zout, koffie, thee en alcohol. Voldoende noten en zaden. Zoveel mogelijk biologisch (dynamisch) gekweekt, volgens het ritme van de natuur, (seizoensgebonden), gewassen uit eigen streek.

vegetables-791892_960_720

De voor u passende voedingsadviezen

Door middel van een door u aangeleverd voedseldagboek, beoordeling van de kwaliteit van het darmmilieu en spijsvertering door middel van anamnese en lichamelijk onderzoek (eventueel gevolgd door ontlastingsonderzoek) en onderzoek naar eventuele voedselintoleranties – of allergieën, in combinatie met uw gezondheidsklachten, kan er voor u een voedingsadvies “op maat” gemaakt worden.

Dit is in ieder geval altijd de basis van het therapieplan en zal helpen om te werken aan verbetering van de klachten en ondersteuning van de weerstand van het lichaam (en de geest!) en het zelfgenezend vermogen!

Leefstijladviezen

Onder leefstijladviezen verstaan we naast voedingsadviezen ook adviezen voor beweging, ademhaling, gezond slaappatroon en stressvermindering! Ook hieraan wordt aandacht besteed!

 

Print Friendly, PDF & Email

Comments are closed