11 manieren om craving naar ongezonde voeding en suiker te stoppen.

Updated: Dec 20, 2020


‘Food cravings’ zijn je grootste vijand als je wilt letten op wat je eet. Het gaat bij een ‘food craving’ om een hevig, onbedwingbaar verlangen naar bepaalde voeding, sterker dan gewone honger. Het gaat vaak om sterk bewerkte junkvoeding met erg veel suiker. Dit is een van de belangrijkste redenen waarom mensen er niet in slagen om af te vallen of op gewicht te blijven.

Hieronder vind je 11 simpele manieren om te ervoor te zorgen dat je minder last hebt van deze craving ofwel ‘lekkere trek’.


1. Drink water Dorst wordt vaak aangezien voor honger of een zucht naar voedsel. Als je plotseling enorme trek krijgt in iets specifieks, probeer dan eens een groot glas water te drinken en wacht een paar minuten. Je merkt misschien dat het verlangen wegtrekt, omdat je eigenlijk gewoon dorst had. 2. Eet meer eiwitten Meer eiwitten eten kan de eetlust remmen en ervoor zorgen dat je niet te veel eet. Het zorgt er ook voor dat je je langer vol en verzadigd voelt. Een onderzoek, met mannen met overgewicht, wees uit dat een toename van de eiwitinname met 25% van de calorieën leidde tot een afname van de drang om te eten met 60%. Bovendien nam het verlangen om ’s avonds nog te snacken af met 50% . 3. Leid jezelf af Als je het gevoel hebt absoluut iets te moeten eten probeer dan jezelf af te leiden, bijvoorbeeld met een stevige wandeling, of door een douche te nemen, zodat je gedachten ergens anders op gericht worden. Een verandering in je gedachten en je omgeving kan ervoor zorgen dat je geen last meer hebt van het verlangen.


4. Plan je maaltijden Probeer als het even kan je maaltijden voor de komende dag of week te plannen. Als je al weet wat je gaat eten heb je factoren als impulsief kiezen en onzekerheid al weggehaald. Als je niet hoeft na te denken over wat je bij het volgende eetmoment gaat nemen dan zul je minder gauw in de verleiding komen om toe te geven aan je lekkere trek. 5. Zorg ervoor dat je niet heel veel honger krijgt Honger is een van de belangrijkste redenen waarom we last hebben van de drang naar ongezond eten. Om te voorkomen dat je erg veel honger krijgt kan het een goed idee zijn om regelmatig te eten en gezonde snacks bij je te hebben. 6. Zorg voor minder stress Stress kan de hunkering naar voeding aanwakkeren en de eetgewoontes beïnvloeden. Stress kan bovendien zorgen voor een stijging van het cortisolgehalte in je bloed. Cortisol is een hormoon dat je dikker kan maken, vooral in de buikstreek. Probeer ervoor te zorgen dat je zo weinig mogelijk stress in je omgeving ervaart door vooruit te plannen, te mediteren en in het algemeen wat meer rust en tijd voor de dingen te nemen. . 8. Leer mindful te eten Mindful eten betekent dat je een soort meditatieve houding aanneemt ten opzichte van voeding en eten. Het leert je om je bewust te worden van je eetgewoontes, je emoties daaromtrent, honger, cravings en fysieke gewaarwordingen. Je leert onderscheid te maken tussen lekkere trek en echte fysieke honger. Mindful eten impliceert dat je in het hier en nu aanwezig bent als je eet, dat je langzaamaan doet en goed kauwt. Het is ook belangrijk daarbij geen afleiding te hebben zoals de tv of je smartphone. 9. Zorg voor voldoende slaap Je eetlust wordt grotendeels beïnvloed door hormonen die gedurende de dag fluctueren. Een tekort aan slaap verstoort de normale schommelingen, wat kan leiden tot een verkeerde eetlustregulering en een hevige hunkering naar eten. Daarom is zorgen dat je voldoende slaap krijgt een van de krachtigste manieren om cravings te voorkomen. 10. Eet volwaardige maaltijden Honger en een gebrek aan belangrijke voedingsstoffen kunnen er beide voor zorgen dat je enorme trek krijgt in iets ongezonds. Het is daarom belangrijk om erop te letten dat je gezonde maaltijden neemt. Daardoor krijgt je lichaam de voedingsstoffen die het nodig heeft en zul je niet meteen na het eten weer extreem veel trek krijgen. Neem ook volwaardige voeding zoals fruit, noten, groenten of zaden voor tussendoor. 11. Ga niet met honger naar de winkel Supermarkten zijn waarschijnlijk de laatste plek waar je zou moeten zijn als je honger hebt. Ten eerste heb je daar toegang tot zo ongeveer alle soorten eten die je maar kunt bedenken. Ten tweede zetten de supermarkten meestal de ongezondste voeding op ooghoogte neer. Door te eten voordat je naar de winkel gaat loop je minder kans op ongewenste trek in slechte dingen en impulsaankopen.


Conclusie Cravings komen erg vaak voor. Ze spelen een grote rol bij gewichtstoename, voedselverslavingen en vreetbuien. Als je je ervan bewust bent dat je ze hebt en door welke factoren ze worden teweeggebracht, dan kun je ze veel makkelijker vermijden.



4 views0 comments

Recent Posts

See All
logo-touchofmatrix.webp
thejourney-logo.png
AC-Flower-logo.png
Yep-logo.jpg

Drs. A.C.J. Vester is aangesloten bij:

Access-Bars_edited_edited.jpg
avig logo.png
aim-logo.png
Black on Transparent.png
  • Instagram
  • Black Facebook Icon
  • Black LinkedIn Icon